Daisy-boeken

Daisy-boeken zijn speciale luisterboeken in mp3-formaat. Je vindt ze in je lokale bibliotheek of je kunt ze verkrijgen via de Luisterpuntbibliotheek.

Je kunt Daisy-boeken beluisteren op de pc, met een speciale Daisy-speler of via een cd-speler die mp3's kan weergeven.
Van heel wat bekende leesboeken bestaat er ook een Daisy-versie.

Op de website van de Luisterpuntbibliotheek vind je meer informatie over Daisy-boeken en kun je hun collectie doorzoeken.


 

Daisy-speler

De Daisy-speler is nodig om de daisy-roms te kunnen lezen. Aan te vragen via uw zorgverzekeraar. Er is een Daisyspeler op de markt gebracht, die vooral in trek zal zijn bij jongeren, de Victor Stream. De Stream ziet eruit als een discman Er kan ook mp3-muziek op gedownload worden.


TPB Reader en AMIS

Met de gratis te downloaden programma's TPB Reader (Engelstalige) of het Nederlandtalige AMIS kunnen Daisy-boeken via de computer worden afgespeeld. Hierbij kun je gebruik maken van de Daisy-navigatiestructuur.


TPB Reader gratis downloaden: http://www.daisy.tpb.se/tpbreader/tpbreader1.1en.exe

Amis gratis downloaden: http://www.eduvip.nl/cms/node/239


Windows Media Player
Met Windows Media Player kun je ook Daisy-boeken afspelen op de computer lezen. Er kan dan wel geen gebruik worden gemaakt van de Daisy-navigatiestructuur, maar je kunt wel makkelijk zoeken naar het punt waar je de vorige keer bent gebleven.


MP3 cd-speler of dvd-speler

Met een DVD- of cd-speler die MP3-bestanden kan afspelen kun je ook Daisy-boeken afspelen. Hierbij kan wel geen gebruik worden gemaakt van de Daisy-navigatiestructuur.



EasyProducer
EasyProducer is een softwarepakket waarmee tekst uit een Word bestand omgezet kan worden naar een daisy-rom. Een programma als Easyproducer is eigenlijk onmisbaar voor scholen die hun leerlingen op een laptop laten werken. Door teksten, preofwerken en overhoringen om te zetten naar een daisy-bestand kunnen we geen wijzigingen in de tekst aangebracht worden. Leerlingen moeten daarvoor wel een programma op hun computer hebben dat Daisy-roms kan voorlezen. Dit programma, EasyReader, wordt met EasyProducer meegeleverd.

Voor meer informatie zie:


Spraaksoftware

 

 

Deskbot 

Dit is een gratis te downloaden voorleeshulp. Het programma maakt gebruik van animatiefiguren en is daarom zeer geschikt voor kinderen. Door de tekst te 'kopieren' wordt het animatiefiguur geactiveerd en de tekst voorgelezen. Omdat het programma tekst leest dat op het Windows klembord is geplaats (is gekopieerd), werkt het niet alleen met tekstverwerkingsprogramma Word maar ook met webpagina's.

Voor gratis download: www.bellcraft.com/deskbot


  • Spika
    Spika leest internetpagina's, Word-, e-mail- en andere tekstbestanden voor. Spika staat opgeslagen op een USB-stick en is daardoor niet aan een computer gebonden. Enige voorwaarde is dat de computer over een USB-aansluiting beschikt.
    Voor meer informatie: www.fluency.nl/spika


  • IRISPen Executive
    De IRISPen Executive is een scanpen die regels scant. Kleine stukken tekst kunnen ermee worden ingescand en voorgelezen. De IRISPen werkt via de computer.
    De IRISPen kan al worden gebruikt op de basisschool. Kinderen kunnen bijvoorbeeld redactiesommen oplezen. Het verhoogt de zelfstandigheid van moeilijklezenden.
    Voor meer informatie: IRISlink of www.nibalink.nl

  • Fluency leeshulp
    De Fluency leeshulp is een softwareprogramma dat internetteksten voorleest. Ook Word-bestanden kunnen worden voorgelezen als ze als html-bestand worden opgeslagen.
    Voor meer informatie: www.fluency.nl/leeshulp


  • Dragon Naturally Speaking 
    Dragon Naturally Speaking is in de eerste plaats een spraakherkenningsprogramma. Het zet gesproken tekst om naar geschreven tekst. Het vraagt enige oefening om het programma aan de stem te laten wennen. Hoe meer het programma gebruikt wordt, hoe minder fouten het maakt.

     

    Dragon kan ook gebruikt worden als voorleesprogramma. Het zet tekst in een tekstverwerkingsprogramma om in spraak. De tekst wordt dus voorgelezen. Teksten van internet kunt u kopieren naar bijvoorbeeld Word. Daarna leest Dragon Naturally Speaking de tekst voor. Met Dragon kan ook de moderne vreemde talen voorlezen.


    Voor meer informatie: www.kanteffspeech.nl, www.spraak.nl of www.lexima.nl


Andere hulpmiddelen

 

 

ReadingPen
De ReadingPen is een leespen die Nederlandse en Engelse woorden scant en voorleest. Te gebruiken bij het vreemde talenonderwijs.
Voor meer informatie: www.lexima.nl/readingpen


Omnipage Pro 17
Omnipage Pro 17 scant teksten met behoud van de oorspronkelijke lay-out. De gescande tekst kan ook worden voorgelezen. Handig voor als je geen behoefte hebt aan integraal voorgelezen schoolboeken.
Voor meer informatie:


  • DocuPen
    De DocuPen scant en slaat A4-tjes op zonder aan een computer gekoppeld te zijn. Het is een scanner ter grootte van een pen. Opgeslagen teksten kunnen later door een computer met voorleesstem worden voorgelezen.
    Voor meer informatie: www.docupen.nl

Het Makkelijk Lezen Plein is
een initiatief van:


© ProBiblio; Makkelijk Lezen Plein 2011

 

In België in samenwerking met:

 

naar boven